قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

قرص خوراکی پیشگیری از بارداری پروژسترونی دوران شیردهی

قرص خوراکی پروژسترونی پیشگیری از بارداری 

 دوران شیردهی

 

توضیح روش:

      لاینسترنول، قرص خوراکی پروژسترونی پیشگیری از بارداری بوده که مادران شیرده تا 6 ماه پس از زایمان می توانند از آن برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند. این قرص باید هر روز در ساعت معینی خورده شود. تجویز این قرص توسط کارکنان بهداشتی تعلیم دیده انجام می شود. 

مکانیسم عمل : 

 

مکانیسم عمل[1]:

1. دشوار نمودن رسیدن اسپرم به رحم به دلیل افزایش غلظت ترشحات دهانه رحم،

2. جلوگیری از تخمک گذاری ماهانه (در نیمی از استفاده کننده ها

3. تاثیر بر مخاط داخلی رحم (اندومتر).

اثربخشی:

§   اثربخشی این قرص هم زمان با شیردهی به کودک کمتر از شش ماه 99% است.

 مزیت ها:

§   نداشتن اثر منفی بر کمیت و کیفیت شیرمادر،

§   افزایش مدت زمان شیردهی،

§  قابل استفاده در مادران شیرده با فرزند کوچک تر از شش ماه و با موارد منع مصرف استروژن (فشارخون بالا، لوپوس، میگرن، افراد سیگاری بالای 35 سال، افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز)،

§   عدم نیاز به قطع روش قبل از عمل جراحی.

 عیب ها:

§  قرص ها باید همه روزه، راس ساعتی معین خورده شوند. درغیراینصورت (به ویژه در مادران شیردهی که قاعدگی آن ها بازگشته است)، احتمال شکست روش افزایش می یابد.

عارضه شایع و چگونگی برخورد با آن:

      خونریزی نامرتب رحمی: این عارضه معمولا" در ماه های اول مصرف دیده شده و 2 تا 3 ماه پس از آغاز مصرف از بین رفته و یا کاهش می یابد. درصورت تداوم خونریزی نامرتب و یا نارضایتی فرد، برای قطع خونریزی تا پنج روز، کپسول مفنامیک اسید (250 میلی گرمی)، روزی سه بار ودرهر بار دو کپسول و روزی یک قرص آهن تجویز می گردد. در صورت تداوم خونریزی علیرغم درمان، فرد به متخصص زنان ارجاع خواهد شد.

عوارض غیرشایع و چگونگی برخورد با آن ها:

      این عارضه ها ممکن است هرگز مشاهده نشده و یا به ندرت مشاهده شود. اگر هرکدام از این عارضه ها بروز نماید، ارجاع به سطح بالاتر (مطابق شرح زیر) ضرورت خواهد یافت. این عارضه ها عبارت هستند از:

1.       کیست های تخمدانی: ارجاع به متخصص زنان.

2.       حاملگی خارج از رحم (EP): ارجاع به متخصص زنان.

3.    خونریزی شدید: تا پنج روز، روزی سه نوبت و در هر نوبت دو عدد کپسول مفنامیک اسید (250 میلی گرمی) ونیز یک قرص آهن تجویز میگردد. اگر خونریزی علیرغم درمان یادشده ادامه یابد، ارجاع فرد به متخصص زنان ضروری است.

4.    سردرد: درصورت بروز سردردهای شدید (میگرن، سردردهای همراه با تاری دید) ویاسردردهای طولانی مدت ومزاحم، باید فردرا به متخصص داخلی یا اعصاب ارجاع داد.

5.    حساس شدن پستان ها: حساس شدن پستان ها با رعایت توصیه های بهداشتی مانند استفاده از پستان بندهای محکم، مسکن های معمولی و کمپرس سرد یا گرم رفع می گردد. درغیراین صورت باید فرد را به ماما ودرصورت نیاز به متخصص زنان ارجاع نمود.

موارد منع مصرف مطلق:

§   خونریزی غیر طبیعی رحمی،

§   اختلالات مزمن یا حاد کبدی (تومور، هپاتیت و ...)،

§   ابتلا به سرطان پستان.

 موارد منع مصرف نسبی:

§   سابقه سرطان پستان،

§   وزن بیشتر از 70 کیلوگرم[2]،

§   سابقه کلستاز بارداری،

§   فشارخون بالا (100/160 میلی متر جیوه و بالاتر)،

§   مصرف هم زمان داروهای ضد تشنج و ریفامپین[3]،

§   سابقه حاملگی خارج رحمی (EP).

زمان شروع و استفاده از لاینسترنول:

1.       در صورت قاعده نشدن مادر شیرده و تغذیه انحصاری شیرخوار با شیرمادر، مصرف قرص 6 هفته پس از زایمان آغاز خواهد شد.

2.    در صورت بازگشت قاعدگی و یا تغذیه انحصاری با شیرمادر، مصرف قرص باید در 5 روز اول قاعدگی و ترجیحا" روز اول شروع شود.

3.    اگر مادر شیردهی از سایر روش های مدرن پیشگیری از بارداری استفاده نموده و خواهان تغییر آن و استفاده از لاینسترنول باشد، اگر کمتر از 6 ماه از زمان زایمان وی گذشته باشد، باید مطابق شرح زیر استفاده از روش پروژسترونی خوراکی پیشگیری از بارداری را آغاز کند[4]:

·     اگر مادر شیرده از قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری استفاده کرده باشد، می تواند بلافاصله خوردن قرص پروژسترونی را آغاز کند. در این حالت نیازی به استفاده از کاندوم نخواهد بود.

·     اگر مادر شیرده از آمپول های سه ماهه پیشگیری از بارداری استفاده کرده باشد، در زمان تزریق دوز بعدی یا حداکثر یک هفته بعد از آن می تواند خوردن قرص پروژسترونی را شروع کند. در این حالت نیز نیازی به استفاده از روش پشتیبان نیست. بدیهی است درصورت تاخیر بیشتر از یک هفته از زمان تزریق دوز بعدی آمپول، نیاز به یک هفته استفاده از کاندوم خواهد بود.

·     درصورت استفاده از روش های کاندوم و آی یو دی باید در پنج روز اول قاعدگی و ترجیحا روز اول استفاده از قرص خوراکی پروژسترونی آغاز شود، در غیر اینصورت باید به مدت یک هفته از کاندوم استفاده کرد.

درصورت تمایل مادر شیرده دارای فرزند کوچکتر از شش ماه به استفاده از لاینسترنول و نداشتن هیچکدام از شرایط یاد شده، باید بررسی بارداری  با β-hcG انجام شود و تجویز لاینسترنول بر آن اساس صورت گیرد.

چگونگی استفاده از لاینسترنول:

§   هر بلیستر لاینسترنول، دارای 28 قرص بوده که باید هر شب یک عدد از آن راس ساعت معینی خورده شود.

§   شروع مصرف بسته بعدی قرص، بلافاصله پس از پایان بسته قبلی است.

دقت شود که: بین مصرف دوبسته قرص نباید هیچ فاصله زمانی وجود داشته باشد.

فراموشی مصرف لاینسترنول:

1.    فراموشی مصرف یک قرص تا 3 ساعت مسئله ای نبوده و ضمن خوردن قرص فراموش شده (تا 3 ساعت)، آموزش و تاکید برای خوردن قرص بعدی در ساعت مقرر لازم است.

2.    در صورتی که مصرف یک قرص بیش از 3 ساعت به تاخیر افتد و یا خوردن یک قرص تا نوبت بعدی فراموش شود، هر زمان که به یاد آید، قرص فراموش شده خورده شده و قرص نوبت بعدی نیز در زمان تعیین شده خورده خواهد شد. ضمنا" تا 2 روز هم از یک روش دیگر مانند کاندوم استفاده شود.

3.    در صورتی که مصرف 2 قرص (2 روز) فراموش شود باید به محض به یاد آوردن، قرص های فراموش شده یکجا خورده شده و بقیه قرص ها ادامه یافته و تا 7 روز از روش کاندوم هم استفاده شود. درصورت قاعده نشدن در مدت 6-4 هفته پس از فراموشی، بررسی بارداری لازم است[5]. در صورت داشتن نزدیکی محافظت نشده در این دو روز از EC استفاده شود. درصورت استفاده از EC، پس از گذشت سه هفته باید بررسی های لازم برای تعیین وضعیت بارداری انجام شود[6].

4.    درصورت فراموشی بیش از دو قرص و داشتن نزدیکی محافظت نشده درعرض 72 ساعت اخیر، تجویز EC ومشاوره برای انتخاب روش مناسب دیگر صورت گیرد[7]. درصورتی که از نزدیکی محافظت نشده وی در زمان عدم مصرف قرص، بیش از 72 ساعت می گذرد، بررسی بارداری ضروری است. شایان ذکر است که تا مشخص شدن جواب بررسی، فرد باید از کاندوم استفاده نماید.

آزمایش و معاینه های لازم:

1. اندازه گیری و ثبت فشار خون.

2. پاپ اسمیر (با توجه به دستورالعمل کشوری).

3. اندازه گیری وزن.

4. معاینه لازم حسب مورد در صورت وجود هرگونه نکته خاص در شرح حال.

هشدارها و چگونگی برخورد با آن ها:

      اگر هرکدام از علائم:

§   سردرد شدید (میگرن، سردردهای همراه با تاری دید)،

§   درد شدید قفسه سینه پس از شروع مصرف لاینسترنول،

§   خونریزی نامرتب رحمی و یا هر خونریزی بدون دلیلی که احتمال بیماری زمینه ای و یا حاملگی را مطرح نماید،

§   زردی پوست و چشم،

§   درد شدید شکمی بخصوص در قسمت پایین شکم و لگن (احتمال EP و پارگی کیست تخمدان)،

بروز نماید، مراجعه به متخصص مربوطه یا بیمارستان ضروری است.

موارد قابل توجه در پیگیری ها و مراجعه های بعدی:

§  با توجه به حداکثر استفاده از این روش پیشگیری از بارداری تا شش ماهگی کودک، پیگیری و بررسی های لازم در فاصله های زمانی سه ماهه انجام خواهد شد[8].  در این بررسی ها وزن و فشارخون اندازه گیری خواهد شد. درصورت بروز هرگونه مشکل براساس لیست موارد منع مصرف نسبی، توصیه های لازم به گیرنده خدمت برای تغییر روش درصورت افزایش وزن و یا ارجاع به سطح بالاتر برای بررسی و کنترل فشار خون انجام خواهد شد. شایان ذکر است که استفاده از قرص های پروژسترونی خوراکی پیشگیری از بارداری هیچ افزایشی در فشارخون های سیستولیک و دیاستولیک یا بروز بیماری فشارخون بالا ایجاد نمی کند[9].

§  در صورت نبودن عارضه برای مصرف کننده و داشتن موجودی کافی در محل ارائه خدمت، می توان چند بسته قرص در اختیار متقاضی قرار داد.

§  گیرنده خدمت باید اطمینان داشته باشد که می تواند در هر زمانی که مایل باشد برای دریافت کمک، راهنمایی و یا تغییر روش مراجعه کند.

§  آگاهی و توانایی مصرف کننده در شناختن علائم هشدار تا اینکه در صورت رویارویی با هر یک از آن ها به بیمارستان و یا نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نماید.

§   سوال درباره رضایت مصرف کننده از روش، طریقه مصرف و یا مشکلات احتمالی در هر بار مراجعه.

§   ارجاع به سطح بالاتر درصورت نیاز.



[1] تاثیر آن بر حرکت لوله ها قطعیت ندارد. صفحه 144 از کتاب A Clinical Guide FOR Contraception, FOURTH EDITION, LEON SPEROF & PHILIP D. DARNEY, 2005 و صفحه 177 از کتاب the pill, sixth edition, JOHN GUILLEBAUD, 2005

[2] براساس صفحه های 273 و 274 کتاب Contraception your questions answered از John Guillebaud و صفحه های 178 و 179 از کتاب The pill از John Guillebaud در وزن بیش از 70 کیلوگرم، احتمال شکست روش افزایش می یابد.

[3] براساس کتاب Medical eligibility criteria, Third edition, 2004, (WHO) استفاده از این داروها منع مصرف نسبی برای استفاده از ترکیبات پروژسترونی خوراکی پیشگیری از بارداری است. درصورت استفاده کوتاه مدت از این داروها نیاز به مراقبت کوتاه مدت وجود دارد. درصورت استفاده طولانی مدت از این داروها، استفاده از تزریق های پروژسترونی با کاهش فاصله بین تزریق ها توصیه می شود. درصورت اجبار به استفاده از پروژسترون های خوراکی مصرف روزانه دو قرص توصیه می شود. کتاب Contraception your questions answered, Third edition, John Guillebaud, 2000, pages: 280 , 281. این مراقبت برای به جز ریفامپین یک هفته و برای ریفامپین یک ماه تمام است. کتاب the pill, sixth edition, JOHN GUILLEBAUD, 2005, pages: 182 , 183

[4] براساس متن صفحه های 279 و 280 از کتاب  Contraception your questions answered، نوشته John Guillebaud.

[5] صفحه 145 از کتاب A Clinical Guide For Contraception, FOURTH EDITION, LEON SPEROF & PHILIP D. DARNEY, 2005 و صفحه 490 از کتاب CONTRACEPTIVE TECHNOLOGY, 18TH REVISED EDITION, Robert A. Hatcher et al. 2004

[6] صفحه 143 از کتاب A Clinical Guide For Contraception, FOURTH EDITION, LEON SPEROF & PHILIP D.DARNEY, 2005 و صفحه 299 از کتاب CONTRACEPTIVE TECHNOLOGY, 18TH REVISED EDITION, Robert A. Hatcher

[7] باتوجه به افزایش ضریب شکست قرص های پروژسترونی پیشگیری از بارداری در پی فراموشی مصرف آن، ادامه استفاده از این قرص برای افراد فراموش کار پیشنهاد نمی شود.

[8] صفحه 295 از کتاب Contraception your questions answered, Third Edition, John Guillebaud, 2000

[9] صفحه 288 از کتاب Contraception your questions answered, Third Edition, John Guillebaud, 2000

اثــربخشی : 

مــــزیت ها : 

عیب ها : 

عوارض شایع و غیر شایع و چگونگی برخورد با آنها : 

موارد منع مصـــرف 

زمان شروع استفاده از قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری : 

چگونگی استفاده از لاینسترنول:

فراموشی مصرف قرص

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد