قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

پیام بان کی مون به مناسبت روز جهانی ایدز

ایدز بیماری ای که تا هفتاد و پنج سال پیش حتی شناخته نشده بود ، اکنون چهارمین عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. امروزه تقریبا چهل میلیون نفر مبتلا به HIV هستند و از این میان روز به روز بر تعداد زنان مبتلا به این بیماری افزوده می شود.

پیام بان کی مون به مناسبت روز جهانی ایدز

دبیرکل سازمان ملل درپیامی به مناسبت روز جهانی ایدز 1 دسامبر 2009 برابر با 10 آذر گفت پاسخ موفق نسبت به ایدز، پاسخی است که افراد را تنبیه نکند بلکه از آنان حمایت کند.

متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
جهان شاهد نشانه های پیشرفت در معکوس نمودن روند همه گیری ایدز در پاره ای از کشورها است. سرمایه گذاری در زمینه پاسخ به ایدز در حال نتیجه بخشی و نجات جان انسان ها است.
در همین هنگام، در شرایط جهانی عفونت های جدید در حال پیشی گرفتن از دستاورد های به دست آمده در زمینه درمان مردم هستند و ایدز همچنان به عنوان یکی از عوامل پیشگام در مرگ زودرس در سطح جهان باقی مانده است.
امسال، چالش پیش روی ما در روز جهانی ایدز روشن است: باید هرآنچه مفید است انجام دهیم، اما باید به گونه اضطراری تلاش بیشتری برای تقویت تعهد مان در رسیدن به دسترسی همگانی به حمایت، مراقبت، پیشگیری و درمان اچ آی وی تا 2010 نماییم.
این هدف تنها در حالی قابل دستیابی است که پرتوی کاملی از حقو ق بشر بر اچ آی وی بتابانیم. این به معنی مبارزه با هر نوع انگ و تبعیض مربوط به اچ آی وی است. به معنی حذف خشونت علیه زنان و دختران است. این به معنی تضمین دسترسی به اطلاعات و خدمات اچ آی وی است.
اینجانب تمامی کشور ها را ترغیب می کنم تا قوانین، سیاست ها و عملکرد های تنبیهی را که مانع پاسخ به ایدز می شود شامل لغو محدودیت های سفر افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند، از میان بردارند. پاسخ موفق نسبت به ایدز، افراد را تنبیه نمی کند بلکه از آنان حمایت می نماید.
در بسیاری از کشورها چارچوب های حقوقی، تبعیض علیه گروه هایی که بیشتر در معرض خطر هستند را نهادینه می کند. درعین حال تبعیض علیه تن فروشان، مصرف کنند گان موادمخدر و مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند صرفا همه گیری را تشدید و مانع اقدامات بازدارنده مقرون به صرفه می گردد. باید تضمین نماییم که پاسخ ها به ایدز بر اساس شواهد و نه ایدئولوژی استوار باشد و به دست آنانی برسد که بیشترین نیاز را دارند و به بیشترین حد، تحت تاثیر قرار گرفته اند.
افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند می توانند نقش سرمشق هایی قدرتمند در رهنمون شدن ما به سوی رویکردهایی در پیشگیری، سلامت و کرامت انسانی ایفا نمایند . ما باید کمک های آنان را به رسمیت شناخته مشارکت فعال آنان را در تمامی جنبه های پاسخ به ایدز ارتقا بخشم.
در این روز جهانی ایدزاجازه دهید از حقوق بشر همه افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند، کسانی که در معرض خطر ابتلا هستند، کودکان و خانواده های متاثر از این اپیدمی حمایت نماییم. اجازه دهید به ویژه در این هنگامه بحران اقتصادی، از پاسخ به ایدز برای ایجاد پیشرفت به سوی آرمان های توسعه هزاره بهره ببریم. فراتر از همه اجازه دهید هم اکنون اقدام کنیم.

اول دسامبر - روز جهانی ایدز

روز جهانی ایدز" از 20 سال پیش در تقویم بین‌المللی به ثبت رسید: اول دسامبر هر سال (امسال برابر با 11 آذر) فرصتی برای یادآوری، توجه و تمرکز بر اهمیت موضوع اچ‌آی‌وی و جدی بودن همه‌گیری ایدز در سطح بین‌المللی است. "روز جهانی ایدز" روزی است که در سراسر جهان و برای یک هدف واحد، گروه‌های گوناگون مردم، دولت ها، سازمان‌ها، انجمن های خیریه، گروه‌های مذهبی و دیگر مجامع بین‌المللی هم صدا می‌شوند.

هر سال برای این روز، پیام ویژه‌ای نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده این کار این است که به عموم جامعه در سطوح  مختلف یادآوری شود که اچ‌آی‌وی و ایدز از بین نرفته ‌است و هنوز کارهای زیادی باقی است که باید انجام شود. پیام واحد پیشنهادی از سال 1384 تا 1389 ، هم­پیمان در برابر گسترش ایدز است که هر سال یک مضمون جدید آن را  تکمیل می‌کند. مضامین تکمیلی آن در 2 سال گذشته: تعهد، اقدام، پاسخ‌گویی و پیشگام شویم بوده است. پیام روز جهانی ایدز امسال: پیشگام شویم، توانمند کنیم و تحقق بخشیم! است.

§          پیشگام شویم: هریک از ما می‌توانیم با آموزش، مشارکت در برنامه های پیشگیری از ایدز و مبارزه با انگ و تبعیض در مهار گسترش ایدز سهیم شویم. با شکستن سکوت و همصدایی پیشگام شویم.

§          توانمند کنیم: با ترویج برابری و عدالت اجتماعی، آموزش و اطلاع رسانی و پرهیز از قضاوت، تمامی افراد را در برابر ایدز توانمند کنیم.

§          تحقق بخشیم: کشورهای جهان متعهد شده‌اند دسترسی همگانی به پیشگیری از اچ‌آی‌وی و حمایت و درمان مبتلایان را تا پایان سال 2010 فراهم کنند. هم‌اکنون این پیمان را تحقق بخشیم.

امروزه ایدز در کشورها  در میان افرادی که در بهترین سن زندگی خود هستند به سرعت در حال گسترش است که تاثیر برجسته ای بر سلامت و توسعه اجتماعی اقتصادی این کشورها گذاشته است . شیوع عفونت HIV   در بالغین وجوانان در  حد خطرناکی افزایش یافته است .

در سراسر جهان ، جوانان از آسیب پذیرترین گروه ها در مقابل بیماری ایدز هستند وآمار جهانی حاکی از آن است که بیش از نیمی از آلودگی های جدید با HIV   ( ویروسی که موجب ایدز می شود ) در جوانان کمتر از 25 سال بروز می کند . متاسفانه قسمت عمده ای از ابتلای به این بیماری ، ناشی از نداشتن اطلاعات ضروری وآگاهی پایین گروه های مختلف مردم در مورد راه های انتقال وپیشگیری این بیماری است که با اطلاع رسانی صحیح وگسترده وبه دنبال آن پرهیز از انجام رفتار های ( مخاطره آمیز ) ، نسل جوان کشور از چنگال این بیماری ایمن خواهد ماند . مبارزه با ایدز یک تعهد اجتماعی است وتک تک افراد جامعه باید در این مبارزه بزرگ سهیم باشند تا با فعالیت مشترک امکانات موجود را بسط داده و از گسترش ایدز جلوگیری نماییم. 

HIV  وایدز : HIV   نام ویروسی است که سبب بیماری ایدز می شود . در این بیماری ، سیستم ایمنی بدن متلاشی شده وموجب ایجاد عفونت های مرگبار و بعضی از انواع سرطان ها می شود . واژه ایدز (AIDS  ) که برای اولین بار در سال 1982 به کار رفت ، به معنای (( سندرم اکتسابی نقص ایمنی )) می باشد . این ویروس می تواند از طریق برخی از ترشحات بدن فرد آلوده به ویروس به فرد سالم دیگر منتقل شود. خون ، منی و ترشحات مجرای تناسلی زنان از جمله ترشحاتی هستند که می توانند این ویروس را از افراد آلوده به HIV      به فرد سالم منتقل کنند .

علایم بیماری ایدز : در دوره نهفتگی بیماری ، شخص آلوده به ویروس ظاهراً سالم به نظر می رسد . در 70% موارد بعد از عفونت اولیه با ویروس ، بیماری خفیفی بروز می کند که به صورت تب ، سردرد ، دردهای عضلانی ، گلودرد ، بثورات پوستی بدون خارش و غدد لنفاوی متورم می باشد. بیشتر موارد ، علایم عفونت اولیه ملایم و مشابه سرماخوردگی یا آنفلوانزا می باشد که تشخیص داده نمی شود و فرد معمولاً تا مدت های طولانی کاملاً سالم به نظر می رسد و ممکن است احساس سلامتی کامل کند و از آلودگی خود آگاه نباشد . هنگامی که ویروس سیستم ایمنی را تخریب نمود ، علایم بیماری تظاهر می یابد .

هریک از علایم زیر می تواند نشان دهنده ابتلای به بیماری باشد : 1-     کاهش وزن سریع ( بیشتر از 10% وزن بدن ) 2-     تب های تکرار شونده و یا تب بیش از یک ماه3-     تعریق شبانه فراوان 4-     ضعف و خستگی شدید و غیر قابل توجیه 5-     غدد لنفاوی برجسته در گردن ، کشاله ران یا زیر بغل 6-     اسهالی که بیش از یک ماه طول کشیده باشد 7-     نقاط سفید یا لکه های غیر عادی روی زبان ، داخل دهان یا در گلو 8-     عفونت  ریه یا سرفه مداوم بیش از یک ماه9-       لکه های قرمز ، قهوه ای ، صورتی یا بنفش بر روی پوست (یا زیر پوست ) ، داخل دهان ، بینی یا پلک ها 10-  از دست دادن حافظه ، افسردگی و یا سایر اختلالات عصبی باید توجه داشت که وجود هریک از این علایم به طور قطع نشانه ابتلا به ایدز نمی باشد . علایم ایدز شبیه علایم بسیاری از بیماری های دیگر می باشد و تنها راه تشخیص عفونت ، آزمایش از نظر ویروس HIV  می باشد .

راه های انتقال ایدز :1-     رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس 2-     استفاده از سرنگ مشترک 3-     از راه مادر آلوده به کودک قبل یا هنگام تولد ویا از طریق شیردادن بعد از تولد 4-     پیوند اعضاء از افراد آلوده به ویروس 5-     دریافت خون و محصولات خونی آلوده به ویروس در روابط جنسی ، احتمال انتقال از مرد آلوده به زن سالم بیشتر از احتمال انتقال از زن آلوده به مرد سالم می باشد . محققان تخمین زده اند که خطر آلودگی زنان با HIV   حداقل دو برابر مردان است . ابتلای همزمان به سایر بیماری های آمیزشی نیز نقش تعیین کننده ای در سرایت به ویروس HIV   دارد .

این ویروس به روش های زیر انتقال نمی یابد :1-     دست دادن و در آغوش کشیدن 2-     تماس های معمول روزانه مانند در کنار یکدیگر نشستن ، زندگی کردن یا خوابیدن در اتاق شخص آلوده 3-     استفاده از توالت ( توالت عمومی وتوالت فرنگی ) یا استخرهای شنا ، حمام وامثال آن 4-     سرفه کردن یا عطسه کردن 5-     نیش پشه یا سایر حشرات و حیوانات6-     مراقبت از بیمار مبتلا به ایدز در صورتی که اصول بهداشتی رعایت شود .

تشخیص آلودگی :

تشخیص عفونت از طریق آزمایش خون انجام می شود . هنگامی که ویروس HIV  وارد بدن می شود ، بدن برای مقابله با ویروس پادتن می سازد که این پادتن از طریق آزمایش خون قابل شناسایی است .

فواید تشخیص زود هنگام عفونت با H I V   :1-     به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری : شروع درمان ضد ویروسی موجب تاخیر در بروز عوارض عفونت شده و زمان عفونت بدون علامت را طولانی می کند .

2-   پیشگیری از عفونت های فرصت طلب : وقتی سیستم ایمنی خیلی آسیب می بیند ، به علاوه بر داروی ضد ویروس باید از دارویی که از عفونت های فرصت طلب جلوگیری می کند نیز استفاده کرد.

3-   حفظ سلامتی بیمار از طریق آموزش ومشاوره با بیمار : یکی از بخش های مهم مبارزه با بیماری ، آموزش بیمار می باشد . آنها قادر خواهند بود با تجدید نظر در رفتارهای خود مانع انتقال ویروس به دیگران شوند و از طرفی علایم عفونت های فرصت طلب ویا عوارض جانبی داروها را به خوبی بشناسد وبه موقع به پزشک خود اطلاع دهند.

4-   امید برای درمان : در حال حاضر هیچ درمان کامل وقطعی برای عفونت HIV  وجود ندارد ولی استفاده از داروهای ضد ویروسی باعث افزایش کفایت ایمنی وپیشگیری از عفونت های فرصت طلب می شود

راههای پیشگیری از ایدز :

در حال حاضر بیماری ایدز هیچ گونه درمان شناخته شده ای ندارد ، هیچ واکسنی برای آن کشف نشده است و هیچ روش اثبات شده ای هم برای از بین بردن قدرت آلوده کنندگی ناقلین ویروس HIV  یافت نشده است . بنابراین تا این زمان تنها راه حل مشکل پیشگیری است .  

الفبای پیشگیری :

1-     پرهیز از روابط جنسی ناسالم ( بی بند وباری )

2-     وفاداری وپای بندی به زندگی زناشویی

3-     استفاده صحیح از کاندوم .

درمان ایدز :

تاکنون هیچ درمان قطعی برای بیماری ایدز یافت نشده است . در حال حاضر چندین داروی ضد ویروس در این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد که باید به صورت ترکیب چند دارو مصرف شود .این داروها ی ضد ویروس زمان پیشرفت آلودگی به ویروس HIV  به سمت بیماری ایدز را طولانی تر می کنند وهمچنین موجب امید به زندگی طولانی تر در افراد آلوده می شوند ولی درمان های جدید فوق العاده پرهزینه هستند و نیازمند مقدار مصرف دشوار ودقیقی هستند و اغلب دارای عوارض جانبی نامساعدی می باشند .

ایدز بیماری ای که تا هفتاد و پنج سال پیش حتی شناخته نشده بود ، اکنون چهارمین عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. امروزه تقریبا چهل میلیون نفر مبتلا به HIV هستند و از این میان روز به روز بر تعداد زنان مبتلا به این بیماری افزوده می شود.

بیشترین تعداد مبتلایان را همچنان باید در کشورهای آفریقایی جستجو کرد در این کشورها در بهترین شرایط ایدز حدود بیست سال از طول عمر افراد کاسته است (بدتر آنکه) با وجود تلاش های چشمگیر دولت ها جامعه مدنی و شرکای بین المللی ، جوانان بین ۱۵تا ۲۰ سال تقریبا نیمی از مبتلایان جدید به HIV را تشکیل می دهند.

موضوع روز جهانی ایدز در سال ۲۰۰۷ موضوع اصلی است این موضوع به خوبی به مسئله نیاز به اتخاذ دیدگاهی راهبردی برای تضمین عملکرد متمرکز و پایا، توانمند سازی و ایجاد انگیزه و در نهایت مسئولیت پذیری را مد نظر دارد. این موضوع باید مورد پذیرش همگان قرار گیرد زیرا هدایت از جمله مواردی است که همه افراد بشر از جمله دولت ها، شرکای اقتصادی، بخش خصوصی، جامعه مدنی، جوامع و افراد متفرقه به آن نیاز دارند تا به کمک آن از گسترش ایدز جلوگیری کنند. برای مقابله با تاثیرات ایدز ظرفیت سازی کنند و با نابرابری هایی که تا کنون به شدت مانع از پاسخگویی مناسب ما به مسئله شده اند مبارزه کنند.

ما می دانیم که پیشگیری از HIV آنگاه خواهد بود که از طریق برنامه ای جامع آموزش داده شود برنامه ای که هم مخاطرات و هم آسیب ها را مد نظر داشته و بر ارتباط موثر میان چهار عنصر پیشگیری، مداوا، مراقبت و حمایت تاکید دارد. می دانیم که فعالیت هایمان باید مبتنی بر شواهد و تجربیات به دست آمده باشد تا موثر واقع شود. به علاوه اکنون بیش از هر زمان دیگری به این موضوع واقف هستیم که تلاش های ما رضایت کامل به بار نخواهد آورد اما هدف نشان داد عزمی راسخ و دراز مدت است که البته با تکیه بر توان ومشارکت های کلیه گروه های درگیر (شرکا) حاصل می شود.

آموزش های یاد شده به خوبی در فعالیت های یونسکو و راهبرد بازبینی و اصلاح شده آن برای مقابله با HIV , ADIS مشهود است در راهبرد اصلاح شده فوق الذکر اولویت با وظایف و مسئولیت های یونسکو است که تحت نظارت اداره کار UNAIDS قابل اجرا است. این اداره در نقش سازمان اصلی (آموزش) پیشگیری از HIV به جوانان در موسسات آموزشی فعالیت میکند.علاوه بر وارد فوق الذکر که یونسکو مسئولیت هدایت برنامه EDUCAIDS و برنامه جهانی UNAIDS را مورد آموزش و HIV و ADIS عهده دار است برنامه اخیر چارچوب مهمی برای مشارکت دراختیار کشورهای عضو می گذارد تا در جهت اجرای برنامه های جامع بخش آموزش گام هایی موثر بردارد. در عین حال یونسکو به دلیل تجارب بین رشته ای و بین بخشی آن در حوزه های دیگر فعالیت سازمان های شریک UNAIDS نیز ایفای نقش می کند.

پیشرفت هایی که تا کنون حاصل شده بیانگر اهمیت توجه به موضوع هدایت گری در کلیه سطوح است. اما بنا به شواهدی از تاریخ معاصر ما باید به تشدید قوا و فعالیت هایمان دراین حوزه بپردازیم . ما باید فعالیت هاایی اتخاذ کنیم که پاسخگوی نیازمان برای بررسی و مطالعه علمی این بیماری و شرایط اجتماعی باشد که مولود این بیماری است. به علاوه ما باید اقدام به گردآوری و بسیج منابع مناسب و کافی مالی برای مقابله با ADIS درزمان یاد شده بنماییم.

من همگان را به استفاده از این فرصت و از موضوع روز جهانی ADIS در این سال برای تعمیق و تقویت زمینه های رهبری با هدایت گری شخصی و حرفه ای در این حوزه تشویق می کنم . من تعهد یونسکو را به ایفای نقش آن در برنامه مبارزه جهانی با HIV , ADIS اعلام می کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد