قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

روانشناسی پرورشی

به نام خدا

روانشناسی پرورشی

روانشناسی پرورشی شاخه ای ازعلم روانشناسی است که هدف آن  کمک به پرورشکاران دربرخورد درست با مسائل پرورشی است0 روانشناسی را اکثرروانشناسان به عنوان علمی که رفتار و فرایندهای ذهنی را مورد مطالعه قرار می دهد تعریف کردند0

تعریف پرورش :

 پرورش عبارت است ازجریانی منظم و مستمرکه هدف آن کمک به رشد جسمانی،شناحتی،روانی،اخلاقی،اجتماعی،یا بطورکلی رشد شخصیت پرورش یابندگان درجهت کسب هنجارهای مورد پذیرش جامعه ونیز کمک به شکوفا شدن استعدادهای آنها است.

            تعریف آموزش:

آموزش عبارت است از فعالیتهای راکه به منظورایجاد یادگیری دریادگیرنده،ازجانب آموزگاران یا معلم طرح ریزی میشود و بین آموزگار و یک یا چند یادگیرنده به صورت  کنش متقابل جریان  می یابد.

مقایسه آموزش با پرورش:

1-    پرورش یک جریان وسیع ومستمر است که درمدت زمانی طولانی انجام می گیرد،درصورتی که پرورش به فعالیتهای مشخص ومحدود معلم اطلاق میشود.

2-    هدف عمده مدارس،پرورش افراداست ،و آموزش وسیله پرورش است.پس بدون آموزش، پرورش میسرنمی گردد.

3-    پرورش دارای هدفهای کلی وغایی ودیررس است،اما آموزش یک فعالیت مشخص ودقیق است، ولذا هدفهای آن دقیق تر و زودرس تر از هدفهای پرورشی است.

4-    آموزش معمولاًبه وسیله آموزگار یا معلم ودر جای معینی مثل کلاس درس انجام میگیرد،اما در پرورش،تمام عوامل آموزشگاه(از معلم گرفته تا ناظم ومدیروکتابخانه ودانش آموزان)وعوامل خارج از آموزشگاه(پدرومادرومسجدوسینما ورادیو وتلویزیون ومطبوعات وغیره)مؤثرند.

5-    هدفهای کلی وغایی پرورش رسمی را برنامه ریزان و معمولاًدر سطح وزارت پرورش تهیه وتدوین می کنند،اما هدفهای مشخص آموزشی دروس مختلف را غالباً خود معلمان،در رابطه با هدفهای پرورشی، تدوین می نمایند.

                  طبقه بندی  علوم :

یکی از مباحث مهم علمی،تقسیم بندی علوم وپژوهشهای علمی به دو دسته بنیادی(پایه) وکاربردی است.

علم وپژوهش بنیادی را از آنرو بنیادی نامند که یافته های اساسی وزیر بنایی را فراهم می آورند وپایه فعالیتهای انسان را تشکیل می دهند. علم وپژوهش کاربردی بدان سبب نام کاربردی گرفته اند که نتایج علمی وقابل استفاده بدست میدهند. هدف عمده پژوهش بنیادی کشف مجهولات وافزایش دانش بشر است. هدف اصلی پژوهش کاربردی پیدا کردن راه حل برای مشکلات زندگی است .و عموماًدر جهت ابداع واختراع وسائل وروشها برای انجام کارهای عملی می کوشد.

اکثرپژوهشهایی که در بررسی پدیده های یادگیری در آزمایشگاههای روانشناسی با جانوران انجام می شودو هدف آنها یافتن قوانین و نظریه های تبیین کننده پدیده های یادگیری است، پژوهش بنیادی به حساب می آیند وکوششهای متخصصان  آموزشی برای انجام پژوهش در شرایط طبیعی کلاس درس وکشف و ابداع روشها و فنون جدید آموزشی برای بهبودآموزش و یادگیری کلاسی در زمره پژوهش کاربردی هستند.

هدفهای روانشناسی پرورشی،مانند هر علم دیگر ، درک و تبیین، پیش بینی، وکنترل پدیده های است که با آنها سر وکار دارد.  درک و تبیین یعنی دست کاری وتغییر دادن یک متغیر(متغیرمستقل) برای ایجادتغییرات مطلوب در متغیردیگر(متغیروابسته). این روابط یا روابط منطقی هستند(درک و تبیین )یا روابط زمانی(پیش بینی) یا (کنترل مبتنی بر)روابط تابعی (عل‍ًی) است.

منبع : روانشناسی پرورشی

نویسنده : دکتر علی اکبر سیف

نظر تان را از ما دریغ نفرمایید

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد