قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

it


مهارت اول: مفاهیم پایه فناوری اطلاعات


1-1-  شروع کار
1-1-1- سخت‌افزار, نرم‌افزار و  فناوری اطلاعات
1-1-1-1- فهمیدن مفاهیم پایه سخت‌افزار، نرم‌افزار و فناوری اطلاعات

2-1-1- انواع کامپیوتر
1-2-1-1- فهمیدن و فرق‌گذاشتن بین کامپیوترهای بزرگ، کوچک، شبکه، شخصی و کیفی از زاویه‌های مختلف ظرفیت، سرعت، هزینه و نوع کاربران عمومی. فهمیدن عبارات ترمینال باهوش و ترمینال گنگ.

3-1-1- بخشهای اصلی یک کامپیوتر شخصی
1-3-1-1- یادگرفتن بخشهای اصلی کامپیوتر شخصی، واحد پردازش مرکزی (CPU) ، دیسک سخت، ابزارهای معمول ورودی و خروجی، انواع حافظه، مخزنهای قابل انتقال مانند  دیسکت،zip دیسک ، CD و غیره . شناخت ابزارهای جانبی.

2-1- سخت‌افزار
1-2-1- واحد پردازش مرکزی
1-1-2-1- درک کردن مفهوم واحد پردازش مرکزی (CPU) و فهمیدن نحوه انجام کار آن از قبیل محاسبه، کنترل منطقی، دسترسی سریع به حافظه و غیره. دانستن این امر که سرعت واحد پردازش مرکزی با واحدی به نام مگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود.

2-2-1- ابزارهای ورودی
1-2-2-1- دانستن تعدادی از مهمترین ابزارهای ورود داده‌ها به کامپیوتر ازقبیل موس، صفحه کلید، گوی چرخان، پویشگر، صفحه لمسی، قلم نوری ، اهرم‌بازی و غیره.

 
3-2-1- ابزارهای خروجی
1-3-2-1- دانستن عمومی‌ترین ابزارهای خروجی برای نمایش دادن نتایج پردازشهایی که بوسیله کامپیوتر انجام می‌شود. به عنوان مثال، انواع صفحه‌ نمایش، چاپگرهایی که معمولا" در دسترس هستند، رسام‌ها، بلندگو، دستگاه ترکیب صدا و غیره . دانستن این کـــه کجا وچطوراز این ابــــزارها استفـــاده
 می شود .


3-1- حافظه و مخزن
1-3-1- مخزن ذخیره‌سازی
1-1-3-1- مقایسه انواع اصلی مخزن ذخیره‌سازی از نظر سرعت، هزینه و ظرفیت , به عنوان مثال دیسک سخت داخلی / خارجی ، zip دیسک، دیسکت، CD-ROM و نوار ذخیره کردن داده‌ها.

2-3-1- انواع حافظه
1-2-3-1- فهمیدن تفاوت بین انواع حافظه کامپیوتر مانند RAM (حافظه با دسترسی تصادفی), ROM (حافظه فقط خواندنی) و فهمیدن این امر که این حافظه‌ها در چه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3-3-1- اندازه‌گیری ظرفیت حافظه
1-3-3-1- دانستن این امر که چگونه حافظه کامپیوتر اندازه‌گیری می‌شود (بیت، بایت، کیلوبایت، مگابایت و گیگابایت). ارتباط دادن اندازه حافظه کامپیوتر با حروف، فیلدها، رکوردها، فایلها، فهرست و زیرفهرستها.

4-3-1- کارایی کامپیوتر
1-4-3-1- دانستن تعدادی از عواملی که در کارایی کامپیوتر مؤثرند مانند سرعت CPU، اندازه حافظه‌اصلی(RAM)، ظرفیت و سرعت دیسک سخت.

4-1- نرم‌افزار
1-4-1- انواع نرم‌افزار
1-1-4-1- دانستن مفهوم نرم‌افزارهای سیستم عامل ونرم‌افزارهای کاربردی و دانستن تعامل بین آنها
2-4-1- نرم‌افزار سیستم عامل
1-2-4-1- فهمیدن عملکرد اصلی سیستم عامل ، فهمیدن عبارت واسط کاربر گرافیکی (GUI) و ارائه یک مثال از آن، توجه به فواید اصلی واسط کاربر گرافیکی.

3-4-1- نرم‌افزارهای کاربردی
1-3-4-1- فهرست کردن تعدادی از عمومی‌ترین کاربردهای نرم‌افزار  همراه با استفاده های آن ازقبیل واژه‌پردازها، کاربردهای چندرسانه، صفحه‌گسترده‌ها، بانکهای اطلاعاتی، حقوق و دستمزد، ابزارهای ارائه و نشر رومیزی.


4-4-1- توسعه سیستم  ها
1-4-4-1- فهمیدن این امر که چگونه سیستمهای مبتنی بر کامپیوتر ایجادشده و توسعه می‌یابد. دانستن مراحل تحقیق، بررسی، برنامه‌نویسی و تست که اغلب در توسعه سیستمهای مبتنی بر کامپیوتر بکارگرفته می‌شوند.


5-1- شبکه‌های اطلاعاتی
1-5-1- شبکه محلی و شبکه  وسیع
1-1-5-1- دانستن تعریف شبکه های محلی(LAN) و شبکه های وسیع(WAN). دانستن فواید کار گروهی و به اشتراک گذاشتن منابع در شبکه.

2-5-1- شبکه‌های تلفنی
1-2-5-1- فهمیدن نحوه استفاده از شبکه‌های تلفنی. فهمیدن عبارت شبکه داده عمومی (PSDN) و شبکه هوشمند دیجیتالی (ISDN) و ارتباطات ماهواره‌ای. فهمیدن عبارات دورنگار، تلکس، مودم، آنالوگ، دیجیتال و نرخ تبادل اطلاعات که با واحد بیت در ثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

 
3-5-1- پست الکترونیک
1-3-5-1- فهمیدن عبارت پست الکترونیک و کاربردهای آن. فهمیدن این امر که چه امکاناتی برای ارسال و دریافت پست الکترونیک موردنیاز است. دانستن تعدادی از تجهیزات و فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مورد نیاز برای استفاده از پست الکترونیک.

4-5-1- اینترنت
1-4-5-1- تعریف اینترنت. دانستن مفهوم اینترنت و تعدادی از کاربردهای اصلی آن. فهمیدن منطق اقتصادی مربوط به سیستم‌های پستی اینترنت وابسته به روشهای ارائه سیستم های پستی دیگر. فهمیدن موتور جستجو در اینترنت، فهمیدن تعامل بین اینترنت و شبکه جهانی Web.

6-1- کامپیوتر در زندگی روزمره
1-6-1- کامپیوتر در خانه
1-1-6-1- دانستن تعدادی از کاربردهای کامپیوتر شخصی در خانه مانند سرگرمی، نگهداری حسابهای مربوط به دخل و خرج خانه، کارکردن در خانه، انجام پروژه‌ها و تکالیف خانگی با استفاده از پست الکترونیک و اینترنت.

2-6-1- کامپیوتر در کار یا آموزش
1-2-6-1- دانستن تعدادی از کاربردهای اداری و حرفه‌ای کامپیوتر، ارائه مثالهایی از انواع سیستمهای مبتنی بر کامپیوتر که در تجارت، صنعت، دولت و آموزش استفاده می‌شود. آشنا بودن به جاهایی که یک کامپیوتر نسبت به انسان برای انجام کاری مناسبتر است و برعکس.

3-6-1- کامپیوتر در زندگی روزمره
1-3-6-1- آشنا بودن به کاربردهای کامپیوتر در زندگی روزمره مانند مغازه‌ها، کتابخانه‌ها،جراحی  پزشکی، استفاده از کارتهای هوشمند و غیره.

7-1- جامعه و فناوری اطلاعات
1-7-1- جهان متغیر
1-1-7-1- فهمیدن عبارات جامعه اطلاعاتی و بزرگراه اطلاعاتی، دانستن تعدادی از مشکلات مربوط به سال 2000 ، فهمیدن مفهوم تجارت الکترونیک.

2-7-1- فضای کاری مناسب
1-2-7-1- فهمیدن این امر که چه شرایطی می‌توانند به ایجاد یک محیط کاری مناسب کمک کنند , مانند امواج و اشعه‌های متصاعدشده از کامپیوتر، محل مناسب برای قرار گرفتن صفحه نمایش، صندلی، صفحه کلید، فراهم کردن نور و رطوبت مناسب.

3-7-1- سلامت و امنیت فردی
1-3-7-1- توجه به مباحث سلامت، انجام احتیاطات لازم در هنگام استفاده از کامپیوتر مانند توجه به پوشش و محافظ مناسب برای کابل برق، بار بیش از حد روی آن نگذاشتن، دانستن صدماتی که عموما" براثر کار در محیط نامناسب ایجاد میشود، مانند صدمات ناشی از خستگی مکرر، فشار بر روی چشم بر اثر اشعه صفحه نمایش و مسائلی که در اثر بد نشستن و درست قرار نگرفتن وضعیت بدن در محیط کار ایجاد میشود.

8-1- حفاظت از اطلاعات، مالکیت معنوی و بحث قوانین
1-8-1- حفاظت از اطلاعات
1-1-8-1- دانستن هدف و ارزش استفاده از ابزارهای تهیه پشتیبان از فایلهای کامپیوتر به مخزنهای قابل انتقال . دانستن نحوه حفاظت از کامپیوترهای شخصی در مقابل تجاوز. دانستن مسائل خصوصی مربوط به کامپیوتر شخصی مانند حفاظت از کامپیوتر، سیاستگذاری مناسب در کلمات عبورPassword)) . دانستن اتفاقاتی که با قطع برق بر روی فایلها و داده‌ها ایجاد می‌شود.

2-8-1- ویروسهای کامپیوتری
1-2-8-1- تعریف ویروس با توجه به مفهومی که در کامپیوتر دارد. توجه به این امر که چگونه ویروس می‌تواند وارد یک سیستم کامپیوتری شود. فهمیدن خطر انتقال دادن فایلها از اینترنت روی کامپیوتر . دانستن تعدادی از ابزارهای مقابله با ویروس.

3-8-1- مالکیت معنوی
1-3-8-1- فهمیدن مالکیت معنوی در نرم‌افزار و تعدادی از اصلی‌ترین مباحث قانونی و امنیتی دررابطه با کپی کردن ، به اشتراک گذاشتن و سرقت دیسکها. دانستن تعدادی از مشکلات انتقال فایلها در شبکه، فهمیدن عبارات نرم‌افزارهای مشترک، نرم‌افزارهای آزاد و مجوز کاربر.

4-8-1- اقدامات محافظت از داده‌ها
1-4-8-1- دانستن اقدامات محافظت از داده‌ها در کشور . فهمیدن مشکلات این اقدامات و توضیح تعدادی از سوءاستفاده‌های انجام‌شده از داده‌های شخصی.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد