مصحفهای دیگر
ویژگیهای قرآن علی (ع) مطرح شد و این نکته معلوم شد که قرآن علی (ع) تفاوت اساسی با قرآن متداول نداشت. مناسب است به برخی مصحفهای دیگر نیز اشاره شود، که بسیاری از صحابه و نویسندگان وحی که صاحب مصحف بودند، مصحف آنها چه تفاوتی با مصحف علی (ع) داشت و سرنوشت آنها به کجا انجامید.
شواهد تاریخی نشان میدهد که عمده تفاوت بین مصحفها در تنظیم و ترتیب سورهها بوده است. هر کس به سلیقه خودش سورهها را تنظیم مینمود، که ستون زیرنموداری از تفاوتها در ترتیب سورهها میباشد
مصحف علی(ع)
1-سوره إقرأ
2-مزمل
3-مدثر
4-ن و القلم
5-فاتحهالکتاب
6-تبت
7-تکویر
8-اعلی
9-اللیل
10- والفجر
11- ضحی
12- انشراح
13- عصر
14- عادیات
مصحف عثمان
1-حمد
2-بقره
3-آل عمران
4-نساء
5-مائده
6-انعام
7-اعراف
8-انفال
9-توبه
10- یونس
11- هود
12- یوسف
13- رعد
14- ابراهیم
مصحف ابیبنکعب
1-فاتحهالکتاب
2-بقره
3-نساء
4-آلعمران
5-انعام
6-اعراف
7-مائده
8-یونس
9-انفال
10- برائت
11- هود
12- مریم
13- شعراء
14- حج
مصحف عبداللهبنمسعود
1- حمد
2- بقره
3- نساء
4- آل عمران
5- اعراف
6- انعام
7- مائده
8- انفال
9- برائت
10- نمل
11- هود
12- یوسف
13- کهف
14- اسراء
و سایر سورهها. در مصحف عبدالله بن مسعود سوره فاتحهالکتاب نام برده نشده که یا به وضوح آن واگذار شده است، زیرا که مشخص بوده و همواره در نمازها قرائت میشده است و یا از قلم افتاده است.
نکته دیگری که از تفاوت موجود به دست میآید، این که این تفاوت دلیل بر این است که سورهها ترتیب خاصی در عهد رسولالله (ص) نداشتهاند و الا اگر با إشراف حضرت سورهها تنظیم شده باشند، چگونه صحابی بزرگواری چون عبدالله بن مسعود و اُبّی بن کعب بر خلاف نظم قرآن رسولالله (ص) عمل نمودهاند؟! افزون بر این قرآن علی(ع) بر اساس ترتیب نزول جمعآوری شده است اگر در عهد رسولالله (ص) سورهها به شکل فعلی جمعآوری شده باشد که صاحبان دیدگاه دوم معتقد هستند، چگونه علی (ع) بر خلاف قرآنی که زیر نظر رسولالله (ص) نظم یافته است قرآن را جمعآوری میکند؟!
این که برخی میگویند صحابه دو نوع قرآن داشتهاند یک قرآن خصوصی و دیگری عمومی، آن قرآنی که تفاوت داشته است قرآن خصوصی بوده است نه عمومی؛ (مباحث فی علوم القرآن، ص 71) اثبات چنین مطلبی بر عهده مدعی است. از کجا دو نوع قرآن داشته باشند و بر فرض داشتن دو قرآن چرا قرآن خصوصی خود را برخلاف قرآن رسولالله (ص) تنظیم میکنند؟! در هر صورت نوع این مصحفها را عثمان جمعآوری و محو نمود، ادعای مستند در باقی بودن آنها مشکل است.