جواب یک اشکال
از این بیان جواب یک شبهه دیگر نیز روشن میشود که برخی مستشرقان مطرح کردهاند که با توجه به این که در حجاز افراد با سواد کم بود و با توجه به این که نوشت افزار کمیاب و یا نایاب بود و قرآن نگاشته نمیشد چگونه مسلمانان ادعا میکنند که این قرآن همان قرآنی است که بر محمد (ص) نازل شده است؟! جواب این سؤال این است که، اولاً نویسندگان وحی وجود داشتند و قرآن را با همان نوشتافزار آن زمان نگاشتند و ثانیاً سلامتی قرآن متوقف بر نگاشتن آن نبوده است. انتقال قرآن از هر نسلی به نسل بعدی با تواتر بوده است که شرح آن گذشت.
با توجه به مطالبی که از نظر خوانندگان گذشت، نوشته شدن قرآن به صورت سورهها و نظم و ترتیب خاص آیهها که همین نظم فعلی میباشد در زمان رسولالله (ص) شکل گرفته است. اما ترتیب سورهها که مثلاً سوره حمد اول قرار بگیرد و بقره دوم و هکذا … این کار در زمان رسولالله (ص) صورت نگرفت که صاحبان دیدگاه دوم مدعی آن بودند. زیرا که این ادله تنها شکلگیری سورهها را دلالت دارد نه نظم و ترتیب آنها را. و لذا بسیاری از محققان علوم قرآنی نیز به این نکته تصریح دارند. (از جمله حاکم در مستدرک ج 2، ص 611. محاسبی در فهمالسنن، برهان ج 1، ص 300. برهان ج 1، ص 262. مناهل العرفان، ج 1، ص 255. التمهید ج 1، ص 280. آلاءالرحمن ج 1، ص 18. المیزان ج 3، ص 78. تاریخ القرآن زنجانی ص 56. قرآن در اسلام ص 192) و از همین جا نکته بسیار مهم دیگری نیز مستدل میشود که ترتیب آیهها در عهد رسولالله (ص) شکل گرفته است و با نظارت و اشراف حضرت بوده است، که قبل از پرداختن به دو مرحله دیگر از جمعآوری قرآن به توضیح این نکته میپردازیم.