آغاز بعثت
همانگونه که در مورد اولین آیهها نازل شده دیدگاههای گوناگون وجود دارد، درباره آغاز بعثت رسولالله (ص) نیز اختلاف است. معروف در اعتقاد شیعه که برخی شواهد روایی نیز آن را تأیید میکند این است که آغاز بعثت رسولالله (ص) در روز بیست و هفتم ماه رجب چهل سال بعد از عامالفیل بوده است. حتی در روایات برای این روز به همین اعتبار احکام خاصی بیان شده است:
«عن الصادِق (ع) فی الیومِ السابِع وَ العشرونَ من رَجب نَزَلَت النبوتُ علی رسولِالله (ص) لا تَدع صیامَ یومِ السبع وَ عشرین فَإنَّه یومُ الذی نَزَلَت فیه النبوت علی محمدٍ (ص)» (بحار، ج 18، ص 189)؛ «از روزه بیست و هفتم رجب غافل مباش که این روز روزی است که رسالت بر رسولالله (ص) نازل شده است».
«عنِ الرِضا (ع) بعثَ اللهُ عزَّ وَ جلّ، محمداً رَحمه للعالَمین فی سبعَ وَ عشرینَ من رَجبِ فَمن صامَ ذالکَ الیومُ اللهُ لَهُ صیامَ ستینَ شَهراً» (کافی، ج 8، ص 149. وسائل الشیعه، ج 7، ص 329)؛ «از امام رضا (ع) نقل شده است که خدای سبحان محمد(ص) را به عنوان رحمت برای همه انسانها در روز بیست و هفتم ماه رجب به رسالت مبعوث کرد. هر کس این روز را روزه بدارد خدای سبحان ثواب شصت ماه روزه را بر او اعطا میکند».
برخی روایات اهل سنت نیز همین دیدگاه را تأیید میکند. از ابو هریره: «من صامَ یومَ سبعَ وَ عشرینَ من رَجبِ کَتَبَ اللهِ تَعالی صیام ستینَ شَهراً وَ هوَ الیوم الَّذی نَزَلَ فیهِ جِبرِئیل علی النّبیءِ (ص)» (التمهید، ج 1، ص 107)؛ «هر کس روز بیست و هفتم ماه رجب را روزه بگیرد ثواب شصت ماه روزه دارد. در این روز جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شده است».
از سلمان فارسی (رحمتالله) نیز نقل میکنند: «فی رَجبِ یومٌ وَ لَیله و هوَ لثلاثِ بِقَین من رَجبٍ فیهِ بعثَ اللهُ محمداً (ص)» (همان)؛ «در ماه رجب شب و روزی است که سه روز به آخر ماه مانده که در آن روز خدای سبحان محمد را به رسالت مبعوث نموده است».
دیدگاه دوم که یعقوبی آن را انتخاب میکند این که آغاز بعثت رسولالله (ص) دوازدهم ربیعالاول میباشد که بر این دیدگاه دلیل ذکر نشده است تنها نقل تاریخ یعقوبی است. (تاریخ یعقوبی، ج 1، ص 341)
دیدگاه سوم که معروف در اعتقاد اهل سنت است و شواهد قرآنی را بر آن تطبیق میکنند این که آغاز بعثت رسولالله (ص) بیست و چهارم و یا بیست و هشتم ماه رمضان است، دلیل این دیدگاه را آیهها قرآن که دلالت میکنند قرآن در ماه رمضان نازل شده است قرار دادهاند، مانند: )شَهرُ رَمضانُ الَّذی اُنزِلَ فیهِ القُرآنَ( (بقره، 185)؛ «ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است».
سؤالاتی در پیرامون این استدلال مطرح است که اگر آن سؤالها بیجواب بماند؛ این دیدگاه قابل دفاع نخواهد بود. آنگاه بهترین دیدگاه همان دیدگاه اول است که آغاز بعثت، بیست و هفتم ماه رجب میباشد.