آزمون تشریحی دین و زندگی
1) از اینکه همهی هستی در تلاش و تکاپو و تحول است خرد از تماشای این هستی .............................. و دل ................................
پاسخ:
به حیرت میافتد – غرق لذت و هیجان میشود.
2) در عرصهی شناخت شناسی، اگر نگاهمان از سطح ظاهری پدیدهها برداشته شود و به تدریج عمیق و عمیقتر شود به .......................... میرسیم.
پاسخ:
حقیقت وجودی پدیدهها
3) در ارتباط با انواع علل، رابطهی خداوند با جهان ................................ است.
پاسخ:
علت حقیقی
4) آیهی شریفهی «انتم الفقراء الی الله» خطاب به ................................ میباشد.
پاسخ:
مردم
5) آیهی شریفهی «وَ اِنْ یَشأیُذْهبکم و یأتِ بخلقٍ جدیدٍ» این موضوع استنباط میشود که توانایی خداوند در .................................... یکسان است.
پاسخ:
بردن و آوردن مخلوقات
6) آیهی شریفهی «و ما ذلک علی الله بعزیز» به ..................................... اشاره دارد.
پاسخ:
قدرت بر آفرینش
7) در راستای فهم مفاهیم قرآنی، واژههای «عزیز، الحمید» به ترتیب به معنای ................................... و ................................... میباشد.
پاسخ:
دشوار – ستوده
8) همهی مخلوقات ، از جمله انسان، در ................................... و ................................... خود نیازمند خدا هستند.
پاسخ:
وجود – هستی
9) خداوند تنها وجودی است که ................................... است و در ................................... خود به دیگری نیازمند نیست.
پاسخ:
بینیاز – هستی
10) اینکه هستی در ذات خود نیازمند خداست و به ارادهی او وابسته است در حالی که خود بینیاز و مستقل از هر چیزی است وصف ............................... را برای هستی و ................................. را برای خداوند مطرح میکند.
پاسخ:
واجب الوجود بالغیر – واجب الوجود بالذات
11) واقعیت داشتن و موجود بودن یکی از معانی .................................... است.
پاسخ:
حق
12) درست بودن یک سخن و ارزشمند بودن موضوعات، معنای دیگر ................................... است.
پاسخ:
حق
13) برترین حق و واقعیت ............................... است که هر حقیقت دیگری حق بودن خود را از او میگیرد.
پاسخ:
خداوند
14) هر یک از ما با تمام وجود و در نهانیترین لایههای خویشتن خویش خدا را مییابیم و این نوع شناخت ............................... گفته میشود.
پاسخ:
علم حضوری
15) در عرصهی شناخت شناسی، ................................ وجود دارد که یکی از راه های شناخت خداوند درک نیازمندی جهان در هستی خود به ................................... .
پاسخ:
راههای متفاوتی - خداست
16) از اینکه وجود و هستی ما از ذات ما سرچشمه نمیگیرد و حقیقت پدیدهها مساوی با هستی نیست، موضوع ............................ را خاطرنشان میسازد.
پاسخ:
ممکنالوجود بالذات
17) ذات انسان میتواند ........................ و میتواند ............................... ذات گیاه ، حیوان و هر چیز دیگری نیز این چنین است.
پاسخ:
باشد - نباشد
18) اگر موجود بودن جزء ذات ما قرار داشته باشد و ما همواره لباس هستی بر تن داشتیم در این صورت ویژگی ما ............................ بود و از حالت .......................... خارج میشدیم.
پاسخ:
واجبالوجود – پدیده بودن
19) ............................. برهان امکان (نیازمندی جهان به خدا) این است که، در عین حال که ذات ما و اشیای پیرامون ما مساوی با موجود بودن نیست، این واقعیت را هم نمیتوانیم انکار کنیم که اکنون هستیم.
پاسخ:
مقدمهی اول
20) هر چیزی که وجودش از خودش نباشد برای موجود بودن .................................
پاسخ:
نیازمند دیگری است.
21) با توجه به اینکه .............................. ما و هیچ یک از موجودات پیرامون ما از خودمان نیست و در عین حال اکنون هستیم در مییابیم کسی به ما هستی بخشیده که خودش .................................. نبوده و هستی .............................. بوده است.
پاسخ:
موجود بودن – پدیده – عین ذاتش
22) ................................... ، هستی عین ذاتش میباشد و .................................. است.
پاسخ:
خداوند – واجبالوجود
23) نیازمندی موجودات به خداوند هم در .................................... و هم در ................................... میباشد.
پاسخ:
پیدایش – بقا
24) رابطهی خداوند با مخلوقات شبیه رابطهی ................................ آن است.
پاسخ:
منبع نور با انوار
25) وجود موجودات جهان به خداوند وابسته است، همین که ................................. موجودات خلق میشوند و چون ................................. آنها هستی خود را از دست میدهند.
پاسخ:
اراده کند – اراده کند
26) در قرآن کریم صفت .......................... به خداوند نسبت داده شده و صفت ................................. به انسانها و سایر مخلوقات و این صفات هیچگاه جابه جا نمیشوند.
پاسخ:
غنی – فقر
27) هنگامی که انسان فقر و نیازمندی خود را در مقابل خدا بهتر حس کند ......................... ، ............................. و ............................. در مقابل خداوند افزایش مییابد.
پاسخ:
بندگی – عبودیت – تسلیم پذیریش
28) هر قدر خداوند موجودات کاملتر و قویتر بیافریند و به هرمیزان که ......................... ، ............................. و ............................ بیشتری عطا کند، نه تنها خدا ............................... و آنها .................................. نمیشوند، بلکه بر ................................ آنها افزوده میشود.
پاسخ:
دانش – قدرت – حیات – فقیرتر – غنیتر – فقر
29) فقر به معنای ................................ است.
پاسخ:
نیازمندی
30) از آیهی شریفهی «کلّ من علیها فان» این موضوع برداشت میشود که .................................... یک قانون عام و فراگیر است.
پاسخ:
مرگ
31) از آیهی شریفهی «ویبقی وجهُ ربّک» این مطلب استفاده میشود که به کسی جز خدا تکیه نکنیم که همه ..............................
پاسخ:
فناپذیرند
32) عبارت شریفهی «ذوالجلال و الاکرام» در مورد ............................... میباشد و این موضوع را که جلال الهی همراه با .......................... است را بیان میکند.
پاسخ:
خداوند – رحمت و رأفت
33) موجودی که اصل وجودش از خداست نمیتواند مستقل از او باقی بماند و دوام یابد بیانگر این است که ................................... نمیشود.
پاسخ:
ممکن الوجود بالذات واجب الوجود بالذات
34) ................................. است که حقیقتش عین نور و روشنایی است و هر چیزی به نور او روشن و به وجود او وابسته است.
پاسخ:
خداوند
35) بیت «ای به ره جستجوی ، نعره زنان دوست دوست
گربه حرم ور به دیر، کیست جز او، اوست اوست»
از ............................... و خطاب به ................................. میباشد.
پاسخ:
حکیم سبزواری – جستجوکنندهی خدا
36) این که انسان در هر چیزی خدا را ببیند ، هدفی امکانپذیر و در دسترس است ولی با ................................. تحقق مییابد.
پاسخ:
پاکی و صفای فطری قلب
37) بر اساس سخن امام علی (ع) خداوند با ................................. خود برای آفریدگان تجلی کرد.
پاسخ:
آفرینش
38) حدیث شریف «ما رأیتُ شیئاً الاّ و رأیتُ اللهَ قبلَه و بعدَه و معه» از ................................. و بیانگر ................................. است.
پاسخ:
امام علی (ع) – تجلی خداوند در جهان
39) از آیهی شریفهی «و ِللّه المشرق و المغرب فاینما تُوَلّوا فَثَمَّ وجُه الله» این مفهوم برداشت میشود، هر کار که به فرمان خدا باشد ................................. و ................................. است.
پاسخ:
وجه الله – عبادت
40) ابیات «دوست نزدیکتر از من به من است
وین عجبتر که من از وی دورم
چه کنم با که توان گفت که دوسـت
در کنــار مـن و مـن مهـجـورم»
با آیهی شریفهی ................................. ارتباط معنوی دارد.
پاسخ:
و نحن اقرب الیه من حبل الورید
41) ..................................... مهمترین اعتقاد دینی و پایه و اساس آن است. بدون اعتقاد به ..................................... ، هیچ اعتقاد دینی دیگر ارزش و اعتبار ندارد.
پاسخ:
توحید - توحید
42) نگرش ..................................... بر تمام ..................................... سایه افکنده و مانند روحی در پیکرهی معارف دینی حضور دارد و به این پیکره ..................................... میبخشد.
پاسخ:
توحیدی – آیات قرآنی – حیات
43) امروزه اعتقاد به توحید، اعتقادی به فراگیر میان انسانهاست و غالب انسانها خود را ..................................... میدانند.
پاسخ:
خداپرست
44) از دیدگاه دین ، ..................................... جهت دهنده به سایر اعتقادات و نیز اعمال ما در زندگی میباشد.
پاسخ:
جهان بینی توحیدی
45) در عصر حاضر، ................................... و ..................................... در زندگی انسان به چشم میخورد.
پاسخ:
عدم تجلی – ظهور دیدگاه توحیدی
46) تقابل و مبارزهی میان ......................... و ..................................... از سپیده دم تاریخ انسان تاکنون وجود داشته است.
پاسخ:
حق و باطل
47) از دیدگاه قرآن کریم چون خداوند ..................................... است چگونه میتواند فرزندی داشته باشد در صورتی که برای او همسری نبوده است.
پاسخ:
پدیدآورنده
48) از آیهی شریفهی «خالقُ کلّ شیء فاعبدوه و هو علی کلّ شیءٍ وکیل» این موضوع دریافت میشود که هم .................... به دست خداست و هم .................................. .
پاسخ:
آفرینش – بقاء موجودات
49) آیهی شریفهی «ما لهم من دونه من ولیّ» بیانگر ......................... میباشد.
پاسخ:
توحید در ولایت
50) از آیهی شریفهی «و لا یشرک فی حکمه اَحَداً» موضوع توحید در ......................... و ........................... استنباط میشود.
پاسخ:
ربوبیت – تدبیر
51) از مراتب و درجات توحید نظری میتوان به توحید .................. و .................... و ................................ اشاره کرد.
پاسخ:
ذاتی –افعالی- صفاتی
52) توحید به معنای ...................... و ................................. است و اعتقاد به توحید، یعنی اعتقاد به این که خداوند ................. است و .................. و ................... ندارد.
پاسخ:
یگانگی – بیهمتایی – یگانه – شریک - همتایی
53) ............................ این است که خداوند در ذات خود یکتاست و مثل و مانند ندارد.
پاسخ:
توحید ذاتی
54) ..........................بدان معناست که دو یا چند خدا که هیچ کدام مخلوق نیستند،هر کدام خالق بخشی از جهان میباشند یا به طور دسته جمعی آن را آفریده اند.
پاسخ:
شرک ذاتی
55) اعتقاد به ................................... در برخی جوامع ابتدایی که شناخت اندکی در روابط میان پدیدهها و قانونمندی واحد جهان داشتند، رواج داشت.
پاسخ:
خدایان متعدد
56) گرایش به یک مبدأ و منشأ قدرت، زیبایی و خیر در جهان به طور ..................................... در انسان وجود دارد.
پاسخ:
فطری
57) یکپارچگی ،هماهنگی ، انسجام و ارتباط غیرقابل گسست میان مجموعهی اجزای جهان و قوانین واحد حاکم، وجود ........................ را برای آن ضروری میداند.
پاسخ:
خدای واحد
58) .......................... ، کمال مطلقی است که همهی کمالات و زیباییها و خوبیها را داراست.
پاسخ:
خداوند
59) نیاز داشتن به دیگران نشانهی ..................................... است.
پاسخ:
نقص
60) هر موجودی که در کارهای خود نیازمند ............................ باشد، آن موجود .................................... است.
پاسخ:
شریک - ناقص
61) خداوند که موجودی کامل و بدون نقص است، در کارهای خود نیاز به ..................................... ندارد.
پاسخ:
شریک
62) اعتقاد به این که هیچ موجودی در کارهای خود بینیاز و مستقل از خداوند نیست و تمام آثار آنها نیز از خداست بیانگر ..................................... میباشد.
پاسخ:
توحید افعالی
63) نه تنها وجود ما از خداست، بلکه ................. و .................... ما در انجام کارها نیز از خداست و همهی موجودات در کارهای خود نیز وابسته به اویند.
پاسخ:
نیرو - توان
64) عبارت «بِحَوْلِ اللهِ و قُوَّته اَقومُ و اَقْعُدُ» بیانگر توحید ..................................... میباشد.
پاسخ:
افعالی
65) وقتی میگوییم گرمی آفتاب و روشنایی آن از خداست به این معناست که آفتاب روشنی و گرمی میدهد اما با .................................
پاسخ:
ارادهی خداوند
66) توحید درمالکیت ، توحید در ولایت و توحید در ربوبیت از فروعات..................................است.
پاسخ:
توحید افعالی
67) اگر کسی بپندارد که خداوند جهان را آفریده ، اما دیگری را هم در مالکیت آن شریک خود قرار داده، گرفتار ............................. شده است.
پاسخ:
شرک در مالکیت
68) اگر خداوند اجازهی مالکیت به مخلوقات خود میدهد، این مالکیت در کنار مالکیت خداوند نیست،بلکه ................................. است.
پاسخ:
نسبت به مخلوقات دیگر
69) اگر خداوند اجازهی مالکیت به مخلوقات خود میدهد
رابطهی این دو مالکیت ..................................... است.
پاسخ:
طولی
70) هیچ موجودی در پیشگاه خداوند صاحب هیچ چیزی نیست و همه ..................................... هستند.
پاسخ:
فقیر الی الله
71) آیهی شریفهی « ... و لَم یکُن له شریکٌ فی الملک» بیانگر ..................................... میباشد.
پاسخ:
توحید در مالکیت
72) از این که تصرف در جهان حق و شایستهی خداوند است ناظر به ..................................... است.
پاسخ:
توحید در ولایت
73) در قلمرو توحید افعالی، خداوند بخشی از ولایت خود را به دیگری نمیدهد و او در همه حال ، ..................................... است.
پاسخ:
ولیّ همهی مخلوقات
74) این که تدبیرو پرورش همهی مخلوقات تنها در اختیار خداست، بُعد ..................................... را بیان میکند.
پاسخ:
توحید در ربوبیت
75) قرآن کریم بر ..................................... تأکید بسیار میکند و همواره تذکر میدهد که ..................................... و پروردگار همهی موجودات خداوند است. زیرا بسیار اتفاق میافتد که انسان نقش تدبیر و مدیریت و ربوبیت خداوند را..................................... و تدبیر و مدیریت خود یا سایر انسانها و مخلوقات را ..................................... قرار میدهد.
پاسخ:
توحید در ربوبیت – ربّ – فراموش میکند – اصل و اساس
76) ..................................... بدین معناست که انسان در کنار تدبیر الهی، برای تدبیر خود یا سایر مخلوقات حسابی جداگانه باز کند.
پاسخ:
شرک در ربوبیت و تدبیر
77) از نظر جهان بینی الهی، رابطه ی توحید افعالی با اراده و اختیار انسان رابطهای ..................................... است.
پاسخ:
طولی
78) اعتقاد به این که باغبان و مدیریتش همه از آن خدا و در تدبیر خداست بیانگر ..................................... میباشد.
پاسخ:
توحید در ربوبیت
79) آیهی شریفهی «اَفراَیتم ما تَحْرُثونَ ءَ اَنتُم تَزرَعونَه اَم نَحنُ الزّارِعونَ» خطاب به ..................................... میباشد.
پاسخ:
طاغیان
80) آیهی شریفهی «اَفراَیتم ما تَحرُثونَ ءَ اَنتم تَزرَعونَه اَم نَحنُ الزّارعون» بیانگر توحید ..................................... است و رابطه ی زراعت کشاورز و خداوند رابطهی ..................................... میباشد.
پاسخ:
افعالی – طولی
81) اعتقاد به اینکه میان ذات خداوند و صفات او و میان صفاتش با یکدیگر جدایی و دوگانگی نیست و صفاتش عین .................... میباشد ، بیانگر توحید ............................... است.
پاسخ:
ذاتش – صفاتی
82) امام علی(ع) توحید ................................ را عالیترین مرتبهی توحید میشمارد که نیازمند ................................... عمیقتری است.
پاسخ:
صفاتی - معرفت
83) در ارتباط با موجودات و آثار مستقل و غیرمستقل آنها، بُعد .................................... مورد بحث و احیاناً مورد قرار میگیرد.
پاسخ:
توحید افعالی
84) برخی فکر میکنند که اگر گرما، روشنایی و شفابخشی را از آتش، خورشید و دارو بدانند دچار ..................................... شدهاند.
پاسخ:
شرک افعالی
85) کسانی که میگویند خداوندگرما را همراه با آتش ایجاد میکند، روشنایی را همراه با خورشید و شفا را همراه با دارو به موضوع ..................................... در تأثیر عوامل طبیعی اعتقاد دارند.
پاسخ:
روش و عادت خدا
86) برخی گمان میکنند، اگر کسی نیازهای خود، از جمله شفای بیماری را از رسول خدا (ص) و سایر اولیای دین بخواهد و آنان را توانا در برآوردن نیازها بداند، گرفتار ..................................... شده است.
پاسخ:
شرک
87) ازدیدگاه معارف اسلامی اگر کسی پس از رحلت پیامبران و اولیای الهی نیاز خود را به پیشگاه آنان ببرد و رفع نیازهای خود را از آنها بخواهد، به موضوع ..................................... و .....................................اعتقاد دارد.
پاسخ:
تجرد روح – تأیید توحید افعالی
88) این که قرآن کریم عسل را داروی شفابخش میداند مؤید ..................................... است.
پاسخ:
علت واقع شدن موجودات مادی
89) ..................................... فرموده است: «من به اذن خدا از خاک پرنده خلق میکنم و در آن میدمم و آن خاک پرنده
میشود.» مؤید ..................................... است.
پاسخ:
حضرت عیسی (ع) – توحید افعالی
90) کسی که برای تأکید بر ..................................... بخواهد هرگونه اثر را از موجودات سلب کند، خود گرفتار شرکی عظیمتر شده است.
پاسخ:
توحید افعالی
91) ..................................... فرموده است: «اوست که به من طعام میدهد، سیرابم میکند، در هنگام بیماری شفایم میبخشد، اوست که مرا میمیراند و زنده میکند.» بیانگر ..................................... است.
پاسخ:
حضرت ابراهیم (ع) – تأثیر موجودات
92) خداوند برای شفابخشی فقط از یک راه که همان دارو باشد، استفاده نمیکند بلکه در کنار راههای .................
راههای................... را هم قرار داده که وسیلهی این راهها ..................................... یا ..................................... که مراحلی از ..................................... و ..................................... را پیموده اند و خداوند آنان را وسیله و طریق شفابخشی قرار داده است.
پاسخ:
مادی – معنوی – فرشتگان – انسانهایی – کمال – بندگی
93) انسان ..................................... که با تربیت نفس خود در توحید افعالی به یقین رسیده و همواره و درهمه حال آن را در خاطر دارد، وقتی دارویی مصرف میکند و شفا مییابد، در همان حال توجه دارد که این اثرگذاری را خداوند به دارو عنایت کرده است.
پاسخ:
موحد
94) عبارت «مَن لَم یَشکُر المَخلوقَ لَم یَشکُرِ الخالِقَ» بیانگر تشکر از ..................................... درطول شکرگزاری از خداوند است.
پاسخ:
انسان
95) حقیقت انسان ..................................... اوست که ..................................... هم وابسته به اوست.
پاسخ:
روح – حیات بدن
96) ..................................... پس از مرگ زنده است و از حال مردمان در دنیا خبر دارد.
پاسخ:
روح
97) آن انسانی که در دنیا خود را مهذّب کرده و به کمال رسانده است روح او پس از مرگ، نه تنها از حصار بدن آزاد میشود، بلکه از جانب خداوند واسطهی برخی ..................................... و ..................................... میگردد.
پاسخ:
فیضها – کرامتها
98) آنان که با ..................................... و ..................................... و پیمودن ..................................... مراحل کمال را میپیمایند و پله پله در آسمان وجود بالا میروند و به قرب الهی میرسند، پاداشهایی دریافت میکنند.
پاسخ:
ایمان – عمل صالح – صراط مستقیم
99) کسانی که تفاوتی میان وجود مقدسی چون پیامبر (ص) و سالکان راه کمال با انسانهای معمولی و حتی انسانهای شرور و گنهکار نمیبینند، ..................................... پیامبر (ص) و سالکان را نفی میکنند.
پاسخ:
کرامت
100) نظام خلقت مبتنی بر ..................................... است و انسانی که در مسیر بندگی پیش رود، منزلتی مییابد اشیای وابسته به او خواص دیگری پیدا میکند و این جزء قانونمندی ..................................... و زیبایی ..................................... است.
پاسخ:
حق – الهی – نظام جهانی
101) قرآن کریم خبر میدهد که ..................................... پیراهن خود را به برادران داد تا به پدر برسانند ..................................... نیز پیراهن را بر چشم کشید و بینایی خود را باز یافت و این عنایت در اثر ..................................... بوده است.
پاسخ:
حضرت یوسف (ع) – حضرت یعقوب (ع) – بندگی