شواهد بسیاری با مضمون متفاوت از طریق اهل سنت در مورد آخرین آیه وارد شده است برخی شواهد دلالت دارند «آیه کلاله» آخرین آیه سوره نساء آخرین آیه است «عنِ البراءِ قالَ آخَرُ آیهٍ نَزَلَتْ خاتمهٌ سوُرَهُ النساءِ یستَفْتوُنَکَ قُلْ اللهِ یُفْتیکُمْ فی لْکَلالَهِ» (درالمنثور، ج 2، ص 251) برخی شواهد میگویند آخرین آیه، آیه رِباست: )عنِ ابنِ عباسِ آخَرُ آیهٍ نَزَلَتْ آیهَ الرّبا( (بقره، 278)
برخی آخرین آیه را آیه: )وَ ما اَرْسلْنا منْ قَبلکَ من رَسوْلٍ( دانستهاند و برخی دیگر آخرین آیه را: )وَ اتَّقوا یوماً ترجعون فیه الی الله( (بقره، 281) یاد کردهاند.
برخی دیگر آیه: )لَقَدْ جائَکُم من اَنْفُسکُم( (توبه، 128) را گفتهاند. در برخی روایات از طریق شیعه گفته شده آخرین فریضهای که نازل شده است ولایت است: «عنْ اَبی جعفَرٍ (ع): کانَتِ الْفَریضَهٍ فَکانَتِ الْوِدایهُ آخَرُ الْفَرائض فَأنْزَلَ اللهُ عزّ وَ جلَّ اَلْیوْمُ اَکْملْتُ لَکُمْ دینَکُمْ» (نورالثقلین، ج 1، ص587)؛ «هر فریضه بعد از فریضه نازل میشد که تا این که آیه آخرین فریضه». آیه: )اَلْیوْمُ اَکْملْتُ لَکُمْ دینَکُمْ( نازل شد.
در مورد دیدگاههای اهل سنت خود آنها هم قبول ندارند اینها روایت باشند لذا مانند قاضی ابوبکر و نیز زرکشی میگویند اینها گمانی بیش نیستند. (البرهان فی علومالقرآن، ج 1، ص 268) و چون بعد از آیه ولایت آیههای دیگری نازل شده است و این آیه آخرین آیه نبوده است میتوان گفت آخرین آیه همان «کلاله» است که مشهور است و دلیل بر مخدوش بودنش هم نیست.