مروری بر گذشته:
در بحث تاریخ قرآن شیوهای انتخاب شد که نوع روایات و شواهد تاریخی معنا و هماهنگ شدند و از طرد آنها به گمان تعارض خودداری شد. در این قسمت سه دیدگاه مطرح شد که دیدگاه اول از اخباریون بود،که سست و بیاساس تلقی شد. این دیدگاه بر این باور است که قرآن در عهد رسولالله (ص) جمعآوری نشده است. دیدگاه دوم معتقد است که قرآن با تمام خصوصیات حتی ترتیب سورهها در عهد رسولالله (ص) صورت شکل گرفت. که اثبات ترتیب سورهها در زمان حضرت بسیار مشکل است. دیدگاه سوم که بهترین بود، برای قرآن سه مرحله تدوین معتقد است، یکی شکلگیری سورهها با ترتیب آیهها که در عهد رسولالله (ص) صورت گرفته است. دوم جمعآوری صحف و قرآنهای پراکنده در داخل جلد که در عهد ابوبکر انجام گرفته است. سوم تنظیم سورهها برای ایجاد وحدت قرائت که در زمان عثمان شکل گرفته است. این دیدگاه هر روایت و شاهد تاریخی را به مورد خودش متوجه و معنا مینماید. در این بخش دیدگاه علی (ع) و نیز به جمعآوری و تدوین علی بن ابی طالب (ع) و ویژگیهای قرآن حضرت بررسی شد. و نیز به سرنوشت قرآن امام (ع) اشاره شد. و سرنوشت قرآنهای عثمانی مطرح شد که همه مندرس شدهاند. به این نکته نیز اشاره شد که ترتیب آیهها توقیفی است. و اعرابگذاری و نقطهگذاری قران در زمان حجاج شکل گرفت. در بخش پایانی پیدایش خط عربی نیز مطرح گردید.