قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

قرآن در کامپیوتر

دانلود نرم افزار های قرآنی یه صورت رایگان

دستورالعمل آئین بزرگداشت روز جهانی ایدز

دستورالعمل آئین بزرگداشت "روز جهانی ایدز" – 1388- برای
 «دانشگاهها/ دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی»

¯¯¯

الف) مقدمه

   گرچه آموزش و اطلاع رسانی در زمینه اچ آی وی و ایدز یکی از استراتژی های برنامه کشوری پیشگیری از اچ آی وی و ایدز در کشور است، اما تعیین یک مقطع زمانی خاص در سال برای برجسته سازی موضوع و حساس کردن سیاستگذاران، مسئولان و آحاد افراد جامعه به موضوع اچ آی وی و ایدز و همراه کردن آنان برای پیشگیری از ایدز بسیار ضروری است. در جمهوری اسلامی ایران این مقطع زمانی خاص همزمان با سایر کشورهای جهان10 آذر ماه (اول دسامبر) در نظر گرفته شده است و به عنوان "روز جهانی ایدز" در تقویم رسمی کشور گنجانده شده است. نظر به اینکه موضوع ایدز صرفاً یک موضوع بهداشتی نبوده و دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و غیره نیز می باشد، به منظور اطلاع رسانی مناسب در این خصوص، تعیین زمان بیشتر از یک روز و تعمیم آن به "هفته اطلاع رسانی ایدز" از  16 -10 آذرماه مد نظر قرار گرفته است.

ب) اهداف

1- اطلاع رسانی مناسب در خصوص اچ آی وی و ایدز و اهمیت پیشگیری از آن.

2- جلب حمایت سیاستگذاران، مسئولان و سازمانها از برنامه های اچ آی وی و ایدز و افزایش همکاری های بین بخشی.

3- معرفی اقدامات، دستاوردها و چالشهای موجود در زمینه برنامه های اچ آی وی و ایدز در کشور.

4- جلب مشارکت انجمن های غیر دولتی و عموم مردم در برنامه های پیشگیری و کنترل اچ آی وی و ایدز در کشور.

5- برجسته سازی شعار روز جهانی ایدز و نهادینه کردن آن.

ج) عناوین روزهای هفته اطلاع رسانی ایدز

1-سه شنبه 10 آذر: سیاستگذاران، مسئولان و مجریان،

 2 – چهار شنبه 11 آذر: مبتلایان و آسیب دیدگان،

3-  پنجشنبه 12 آذر: کودکان، زنان و مادران،

4-جمعه 13 آذر: " پزشکان، پژوهشگران و اندیشمندان،

5- شنبه 14 آذر: ‌روحانیون، طلاب و رهبران مذهبی،

6-   یکشنبه 15 آذر: دانشجویان، دانش آموزان و آحاد جوانان،

7-دوشنبه 16 آذر: خبرنگاران، ورزشکاران و هنرمندان،

"

د) برنامه های اجرایی

1- تشکیل "ستاد برگزاری مراسم روز جهانی ایدز" با حضور نمایندگان هلال احمر، صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان زندانها، تربیت بدنی، سازمانهای غیردولتی، انجمن های مردمی و ... و تشکیل ستادهای شهرستانی و برنامه ریزی مناسب در این زمینه.

2- صدور پیام رییس دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی به مناسبت روز جهانی ایدز و صدور بیانیه از سوی ستاد برگزاری روز جهانی ایدز و انعکاس آن در رسانه ها و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز استان.

3- برگزاری همایش روز جهانی ایدز با حضور رییس و معاونین دانشگاه و روسای سازمانهای آموزش و پرورش، هلال احمر، صدا و سیما، دانشگاهها، بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان زندانها، تربیت بدنی و ... و اجرای برنامه های مناسب و تقدیر از فعالان و حامیان پیشگیری از گسترش ایدز.

4- ملاقات و دیدار سیاستگذاران، دست اندرکاران و فعالان مرتبط با اچ آی وی و ایدز با مقامات عالی استان به منظور ارائه گزارش فعالیتها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه و همچنین معرفی موانع و چالشهای موجود و جلب همکاری و مساعدت های لازم که در این زمینه دیدار با نماینده مقام معظم رهبری در استان، استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ... می تواند راهگشا باشد.

5- برگزاری کنفرانس مطبوعاتی و رادیو- تلویزیونی رئیس دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی یا معاون بهداشتی، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها و سایر مسئولان ذیربط در خصوص برنامه های اچ آی وی و ایدز و روز جهانی ایدز.

6- پخش تیزر یا زیر نویس تلویزیونی در زمینه پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز و ایدز و همچنین تهیه زیرنویس های مطبوعاتی با مضمون شعارها و پیامهای بهداشتی در این زمینه و درج آن در روزنامه ها و نشریات محلی و همچنین ارسال متون رسانه ای و آموزشی و مقالات ویژه در این زمینه برای رسانه ها.

7- برگزاری «نشست با بیماران مبتلا به اچ آی وی و ایدز» با حضور رئیس دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی و سایر مسئولان و مدیران و یا دیدار مسؤلان با بیماران مراجعه کننده به مراکز مشاوره برای اطلاع از مشکلات موجود و رفع انگ و تبعیض.

8- پوشش خبری و اطلاع رسانی مناسب از طریق صدا و سیمای مرکز استان و سایر رسانه های گروهی در خصوص برنامه های روز جهانی ایدز و ارائه مطالب ضروری در این خصوص و همچنین جلب مشارکت صدا و سیما در اجرا و پخش برنامه های کارشناسی و پرسش و پاسخ در زمینه ایدز و رفتارهای مخاطره آمیز.

9- برپایی پایگاه های اطلاع رسانی ایدز و رفتارهای مخاطره آمیز در سطح فرهنگسراها و مراکز فرهنگی و همچنین ایجاد پایگاه های مشابه در تمام شهرستان های استان و توزیع بروشور، پمفلت و مواد آموزشی و ارایه خدمات مشاوره ای رایگان با هدف ارتقای سطح اطلاعات مردم در زمینه ایدز.

10- چاپ بروشور، پمفلت، سیلک و پوستر و سایر مواد آموزشی و تبلیغاتی در سطح استان و همچنین تولید پلاکارد و برزنت های حاوی شعار و پیام های گرامیداشت روز جهانی ایدز و نصب آن در معابر و خیابانهای سطح شهر و کلیه شهرستان های استان.

11- هماهنگی با ائمه جمعه محترم استان به منظور تبیین روز جهانی ایدز و اختصاص بخش کوتاهی از سخنان ائمه جمعه محترم استان در خطبه های نماز جمعه به بحث ایدز و اهمیت پیشگیری از آن و همچنین هماهنگی لازم در خصوص سخنرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و رؤسای شبکه های بهداشتی- درمانی قبل از خطبه های نماز جمعه در روز جمعه 13 آذر 88 در زمینه ایدز و رفتارهای مخاطره آمیز.

12- هماهنگی و همکاری با سازمان آموزش و پرورش در اجرای ویژه برنامه روز جهانی ایدز در کلیه مدارس استان (زنگ هشدار- 10 آذر) و سخنرانی مدیران، معلمان و  کارشناسان در خصوص اهمیت موضوع اچ آی وی و ایدز و ارایه اطلاعات بهداشتی برای دانش آموزان از این طریق و پخش فیلم و توزیع مواد آموزشی.

13- هماهنگی با سازمان تربیت بدنی استان در خصوص برگزاری مسابقات مختلف ورزشی ویژه در روز جهانی ایدز و بهره برداری تبلیغاتی مناسب از اماکن ورزشی در گرامیداشت این روز و اجرای برنامه های کوهنوردی، دو همگانی، فوتبال و دوچرخه سواری و ... .

14- هماهنگی با معاونت پژوهشی و کمیته های تحقیقات دانشجویی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان در خصوص برگزاری همایشها و کنفرانسهای دانشجویی و همچنین هماهنگی با معاونت دانشجویی و تشکلهای دانشجویی برای برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی مناسب در دانشگاهها.

15- هماهنگی با سازمان آموزش و پرورش به منظور برگزاری مسابقات ورزشی، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی دانش آموزان و همچنین اختصاص موضوعات انشاء مدارس استان به موضوع ایدز و راههای پیشگیری از گسترش آن.

16- هماهنگی با شرکت مخابرات ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت برق منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب به منظور درج شعار یا پیام های مرتبط با روز جهانی ایدز بر روی قبوض آب، برق، گاز، تلفن و همراه، با هدف توسعه فرهنگ سلامتی.

17- برگزاری تورهای تبلیغاتی ویژه روزنامه نگاران و خبرنگاران و بازدید آنها از مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری و بخش های درمانی بیماران مبتلا به ایدز و ... به منظور حساس کردن گروه هدف نسبت به موضوع ایدز و رفتارهای پرخطر با همکاری روابط عمومی دانشگاه.

18- اطلاع رسانی لازم در خصوص معرفی مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری و خدمات این مراکز و همچنین افتتاح و بهره برداری از پروژه های بهداشتی- درمانی مرتبط با ایدز و رفتارهای مخاطره آمیز از جمله مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری، مراکز دیده ور و ... .

19- برگزاری مراسم تقدیر و تشکر از تلاش های ارزشمند کلیه عوامل و دست اندرکاران فعال در برگزاری برنامه های مختلف روز جهانی ایدز و اهداء لوح و تندیس یادبود به آنان و همچنین ارسال پیام تشکر استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی از مشارکت و همکاریهای ارزنده ارگانهای برون سازمانی فعال در این روز.

20- تهیه آلبوم عکس و آرشیو فیلم از مراسم و برنامه های متنوع روز جهانی ایدز و همچنین جمع آوری، تهیه و ارسال گزارش نهایی مراسم و برنامه های این هفته برای وزارت متبوع به منظور مستندسازی فعالیتها و اقدامات صورت گرفته و ارزیابی آنها.

21- در ضمن دانشگاه ها می توانند در راستای برنامه های راهبردی پیشگیری از ایدز نسبت به انجام فعالیت ها و برنامه های ابتکاری خوداقدام نموده و گزارش فعالیت هارا به این مرکز ارسال نمایند.  

¯¯¯

شعار روز جهانی ایدز 1388: دسترسی به آموزش، پیشگیری،مراقبت و درمان ایدز حق هر انسان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد